Jag tänkte visa lite grann hur jag tänker kring att beskära bilder. I vissa bilder vill man ha med den omgivande miljön medan man i andra situationer bara vill ha med en del av bilden.
Det finns de fotografer som menar att man ska komponera hela bilden i kameran, men när det gäller speciellt djur och fåglar som jag mest fotograferar får man tänka på ett delvis annorlunda sätt.
Det viktiga är vad man tänkt med bilden. Jag komponerar ofta bilden som jag är ute efter som en del av bilden redan i kameran. Jag kollar skärpedjup och bakgrund på en del av bilden. Jag har med andra ord redan beskurit bilden i kameran rent visuellt.
Ett skäl till att man tvingas beskära bilden är just att man har med fåglar och djur att göra. Många gånger skygga och sedan vill jag inte störa i onödan. Det innebär tex att jag ofta använder långa teleobjektiv för att på så sätt kunna hålla avstånd. Men i många fall räcker inte det inte för att jag ska få den bild jag är ute efter.
Jag gillar att gå nära med bilderna på djur och fåglar för att se strukturer och uttryck.
Eller som Robert Capa sa ”If it´s not good enough, you’re not close enough”
Det är många gånger ett uttryck eller en detalj på en fågel eller ett djur inte kommer fram förrän man går väldigt nära. Och det är bara möjligt med ett långt tele kompletterat med en beskärning. Annars riskerar man att störa djuret och man får en helt annan bild på ett skrämt djur.
Jag tänkte med några exempel visa hur jag jobbar med beskärning av bilder.
Den första bilden är tagen från en båt i Flatanger vid norska kusten. Jag står på en båt och havsörnarna matas genom att vi kastar i makrill från båten. Havsörnarna kan då vara på lite olika avstånd från båten och då med olika bakgrunder, det kan vara havet, himlen eller de omgivande bergen som bakgrunder.
När jag tog den här bilden hade jag bestämt mig att jag ville ha en havsörn med det mörka berget i bakgrunden. Att jag även fick med den lilla stugan var ju bara en bonus. Så när jag kom hem titta jag runt på de bilder där örnen hade en mörk bakgrund bakom hela fågeln. Sedan beskar jag den för att få fram bilden.
Just denna bild har jag sålt i formatet 70×100, och det går ju utmärkt med dagens höga upplösning på kameror och bra skrivare för utskrift.
Obeskuren
Beskuren
Hur bilden förgyller ett hem någonstans i Norrtäljetrakten i formatet 70×100
Bilden på den unga truten är obeskuren. Där har jag med mitt teleobjektiv kommit så nära så behovet att ytterligare beskära bilden finns inte. Truten satt på relingen på båten.
Obeskuren
Den här bilden tog jag nere vid Hornborgarsjön en tidig morgon i april 2011. Solen steg upp och himlen färgades mer och mer gulorange. Jag har förstärkt färgen lite på denna bild för att återskapa det vi upplevde vid detta tillfälle. Många gånger klarar inte en kamera att återge rätt ljus och framförallt kan den inte alla gånger återge en stämning. Så att korrigera bilden så att den motsvarar vad jag såg och kände vid detta ögonblick är nödvändigt. Kameran är trots allt en död maskin med lite program som stoppats in i den.
Den här bilden har jag beskurit för att den skulle passa första sidan på Fotosidan Magasin.
Obeskuren
Beskuren och ändrat format till stående
Bilden som förstasida
Bilden på lövgrodan är tagen för 13 år sedan nere vid Fyledalen i Skåne. Den är inte speciellt mycket beskuren, men jag ville ha fram strukturen på lövgrodan och även den lilla skärperanden som ligger på grodans huvud och över ögonen. Den effekten på bilden tycker jag förstärks av den lilla beskärning jag gjorde. Jag får samtidigt en renare bild.
Obeskuren
Beskuren
Den här bilden är en bild som jag tog i somras i Finland hos Lassi Rautiainen är på en varg som simmar ut till en liten flytande ö i skogstjärnen. Anledningen till att jag valt att beskära denna bild är att jag vill ha en total fokus på vargens blick som jag tycker gör hela bilden.
Obeskuren
Beskuren
Den här bilden som är tagen vid samma tillfälle som den tidigare är också ett exempel på när jag vill ha fram en detalj. Jag ser vargens öga som blänker i solen i kameran, men det fordras att jag beskär bilden något för att få fram det även på den slutliga bilden. Jag beskär inte mer än att jag tydligt ser ögat. Jag vill samtidigt ha med den fina omgivningen.
Obeskuren
Beskuren
Bilden på björnen är tagen från ett gömsle vid Kungsberget. Här hade jag björnen bara några meter från mig. Precis att jag fick in den i objektivets skärpegräns. Men jag har ändå valt att beskära den något och dessutom förändrat formatet på bilden för att ytterligare förstärka närkontakten med björnen.
Obeskuren
Beskuren och formatet ändrat
Den här bilden på Kungsgamen är tagen i Costa Rica för några år sedan. Här tyckte jag det var viktigt att ge fågelns uttryck total focus. Jag beskär bilden och dessutom förändrar formatet för att förstärka fokus på fågelns uttryck.
Den här bilden hade jag med på en utställning på Galleri Greger på Hornsgatan i Stockholm. Ägare till galleriet Lars Greger stod länge och tittade på bilden. Till slut var jag tvungen att gå fram och fråga vad han tyckte om bilden. Han svarade ”jag börjar tvivla på evolutionen, detta måste någon ha skapat” säger han, konstnär som han är.
Obeskuren
Beskuren och formatet ändrat
Sista bilden är tagen på en öronskarv i Florida 2020. När jag tog bilden var jag speciellt fascinerad av fågelns öga och tog ett steg åt sidan för att få en fin bakgrund. Och gör en extrem beskärning för att få fram just ögat. I mitt bildspel om Florida jämför jag öronskarvens ögon med drottning Silvias diadem det Leuchtenbergska safirgarnityret och själv tycker jag skarvens öga slår till och med det.
Obeskuren
Beskuren
Lämna gärna synpunkter här på bloggen vad du tycker.
Många läckra bilder, och ja visst måste man beskära ofta för att få det man vill ha.
Fantastiskt fina bilder och mycket illustrativa exempel på hur det går att lyfta bilder till yttersta proffsnivå! Excellent, som alltid Arne!
Fint..skulle nog gjort liknande beskärningar om bilderna voro mina 🌝
Så fint beskrivet och vilka talande bilder! Jag fotar mest makro och håller med Robert Capa 😊. Jag beskär också ofta för att få fram det jag vill.
Viktigt och bra inlägg om att beskära bilden. Min uppfattning är att det är uttrycket eller kompositionen som fotografen avser som styr beskärningen, eller att beskära eller inte. Det kan ju av olika anledningar vara omöjligt att positionera sog optimalt med kameran.
Jag vet att en del är emot beskärning. Fjompigt om du frågar mig. Klart man måste få beskära om det behövs. Det är ju en sak om man fotar landskap men fotar man djur/fågel hamnar de ju inte alltid där man skulle vilja på sensorn. Det är en del diskussioner om detta i N.
Niclas Ahlberg, Kommenterat i Facebook
Det är fotografen som bestämmer hur bilden ska visas , sedan om den är beskuren eller inte har inte med saken o göra . Det handlar om redigering av bilden som fotografen vill ha den ……
Jättefina bilder och intressant att få en inblick i dina tankar om beskärning och naturligtvis så ska man få beskära sina bilder som man vill.